Såld och köpt

IM, Indivduell Människohjälp presenterar Såld och köpt , en nyskriven pjäs som bygger på intervjuer med rumänska flickor som utsatts för så kallad trafficking, dvs människohandel för sexuella ändamål.

Föreställningen är en del av IMs satsning “Drama mot trafficking – ett projekt i Rumänien och Sverige”. Tre elever på Jenny Nyströmsskolan Daniel, Fanny och Ronja kontaktade mig förra terminen om jag var intresserad av att ställa upp i rollen som Stancu. Stancu är föreställningens badguy och en riktigt vidrig sådan. Det var inte helt lätt att anta rollen men det var samtidigt väldigt viktigt då jag verkligen är mot Traffckiking, människohandel, sexhandel mm. Simon den lille blev också tillfrågad i rollen som från början var min flickvän men numera är min hantlangare.

Projektet syftar till att störa marknaden för vår tids slavhandel. I Rumänien vill de avskräcka ungdomar från erbjudanden om osäkra arbeten utomlands samt ge upprättelse åt de flickor som fallit offer för trafficking.
I Sverige är målet att män och pojkar ska ta ansvar för sin sexualitet och vägra köpa sex.



Det är inte på något sätt en lätt pjäs att spela. Den tar väldigt mycket på psyket och samtliga skådespelare är skakade under och efter föreställningen.

Jag tycker att du ska komma och titta

Kommentarer
Postat av: Jessica

Den verkar mycket bra, och jag tycker att det 'r viktigt att sånt här uppmärksammas nu när muf försöker legalisera prostitution.

2009-10-23 @ 19:49:21
URL: http://jskronqvist.blogg.se/
Postat av: Stina

Det är så himla synd att jag missar den...



Tänkte precis det som Jessica kommenterar, om muf:s förslag till att legalisera prostitution. De menar att det är skillnad på ett avtal mellan två människor och slaveri, men jag hoppas verkligen att de andra partierna inte går på deras skitsnack.

2009-10-24 @ 08:42:45
URL: http://stinafinan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0