Varför är världen så elak?

Idag har jag haft två lektioner i idrott. Först dansade vi Foxtrot med en klass jag trivs väldigt bra med. Det är lite veckans höjdpunk när jag får undervisa dem. Lektionen gick bra men det kändes ändå jobbigt efteråt. En elev sa efter lektionen att de gjort en namnlista med massa namnunderskrifter för att få bort mig från skolan. Efteråt sa hon att det var på skoj... Jag blev väldigt ledsen oavsett det var på skämt eller inte. Varför säger man något sådant?

Sen var det några elever från en annan klass som smet in i korridoren utanför idrottshallen och sprang och slet upp tjejernas omklädningsrum. De ska inte vara i korridoren och verkligen inte hålla på så. Jag sa så klart till dem och förde ut dem. Tyvärr var dörren upplåst så jag fick ingen paus mellan lektionerna utan fick agera dörrvakt.
När jag sa till dem kallade dem mig bögjävel och massa andra fula saker.
Dem är helt respeklösa och tar varken åt sig eller lägger av, de bara tjabbar emot.

Lektionen eferåt gick också bra och det var roligt. Tyvärr kunde jag inte glädjas åt detta då det som hänt innan fanns kvar i mina tankar.

Jag vill verkligen göra skolan rolig och att eleverna ska lära sig något. Tyvärr verkar inget hjälpa eller så har övrig personal gett upp hoppet. Det är nog tyvärr så att jag bestämt mig för att sluta som lärare.. Nästan sexårs utbildning åt skogen.

Vad ska jag göra nu?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Na men, du får inte sluta! :(

Jag och många i klassen/skolan tycker att du är en jätte bra lärare! och så är du rolig också!

Det kommer alltid att finnas sådana elever som inte respekerar något eller som är käftiga. Men det är bara att försöka sätta dom på platts.

Hoppas du inte slutar, skulle bli riktigt tråkigt om du nu gjorde det!

2011-03-28 @ 17:27:02
Postat av: Sandra

2011-03-28 @ 17:32:33
Postat av: Sandra

Fy fan vad arg jag blir!>.<



Sådär får man inte hålla på, nedrans ungar!!!

Du är en fantastisk lärare och person, I bet;)

Sluta inte, världen, Sverige behöver en lärare som står upp och visar vad respekt och solidaritet är. Och ingen kan göra det som inte har sett baksidan, de är de starkaste. Ge inte upp!



De där ungarna menar inget illa, det är jag säker på. Även om det låter så på dem.



Låter som om herrn här ska försöka hitta styrkan i sig själv, och tron på att det du gör är rätt. Svårt, jag vet, men när du har en inre styrka och inte är beroende av yttre bekräftelse så kommer din omtanke att skina igenom än klarare. Du är fantastisk, våga tro.



Annars kan du alltid börja jobba på friends? Eller liknande:D



Ge inte upp. Var stark bror!



Kram

2011-03-28 @ 17:41:04
Postat av: Stina

Låter verkligen skit! Respektlöshet är nästan det värsta jag vet. Verkligen omoget av dessa elever som gjorde så. Vet inte riktigt hur man tar itu med sådana problem och det har väl pågått länge skulle jag tro vilket gör det ännu svårare...



Kämpa på de sista veckorna nu! Kram Stina

2011-03-28 @ 17:44:58
URL: http://stinafinan.blogg.se/
Postat av: Jonas

Hoppas verkligen inte du ger upp. Tror mer att du behöver hitta gnistan igen. Att undervisa är ju din grej. Du är pedagogisk, och det vore en förlust för lärarkåren att tappa en pedagog som brinner för sina ämnen, som du verkar göra. Barn kan verkligen vara elaka. Både mot andra barn och lärare. Oavsett hur bra lärare man än är eller kommer att bli så har alla någon gång blivit spottad på. Även jag. I mitt fall av en fjärdeklassare. Det gjorde så ont när någon i klassen jag var i satte en elak lapp på min rygg som fick sitta tills någon vänlig själ sa till mig. Låt oss säga att det stod saker som var förnedrande för mig som person. Detta var under min utbildning och jag har växt.



Jag försöker alltid gå vidare och tänka på att det alltid finns en anledning till deras beteende som bottnar sig mycket längre ner i de stackars barnen än vad man kan tro. I grupp är de starka men själva vill de inget hellre än att få sin lucka fylld, antingen av kärlek eller av något annat som fattas dem. Det behövs av en auktoritet. Det är du! Det är jag!



Jag tycker inte du ska ge dig, utan istället ta dig en funderare hur du istället kan göra din situation bra. Du har kollegor som ska stötta dig, en chef som ska lyssna och många tacksamma elever som värdesätter din kompetens och dig som person. Du har alltid människor runt omkring som är beredda att stötta.



Hoppas det löser sig!



MVH Jonas

2011-03-28 @ 17:57:53
URL: http://www.jpentertainment.se
Postat av: Anonym

Simooon! Du får inte sluta, du är en rolig och väldigt bra idrotts lärare som man alltid har kul med på idrotts lektionerna och som sagt det kommer alltid att finnas dom ungdomarna som är efterblivna och fattar trögt men sätt dom på plats och visa vem som bestämmer så håller dem nog käft!

2011-03-28 @ 18:16:51
Postat av: melli

Jag tycker verkligen inte du ska sluta som lärare, du är faktiskt den roligaste idrottsläraren jag har haft! Visst man blir arg ibland, men det är bara att leva med det och göra det bästa av situationen.

Det var riktigt kul med foxtrot idag hehe!

Jag är trött på killarna som inte visar respekt mot någon, för det var riktigt pinsamt när dom stod där i dörröppningen och såg mig...

2011-03-28 @ 18:23:28
URL: http://melitagredelj.blogg.se/
Postat av: josseja

Hehe, gillar att typ halva min klass skrivit här.

Det där med namnlistan har jag inte hört något av, det klart att man blir ledsen utav både det och ord som omogna killar säger, även fast dom knappt vet innebörden av dom. Men tycker det skulle vara trist ifall du slutar som lärare, jag tycker att du är rolig och passar bra till att undervisa.

Det verkar också som att du trivs med det du håller på med, så det skulle vara synd ifall du ger upp allting bara pga att vissa beter sig dåligt. Skam den som ger sig liksom.



Hoppas på att detta höjer mina betyg.

Nedå, men helt ärligt tycker faktiskt det skulle vara riktigt tråkigt ifall du slutar.

2011-03-28 @ 18:44:39
URL: http://klempo.blogg.se/
Postat av: Sofia

Simon det vore riktigt tråkigt om du slutade! Du är en bra och engagerad lärare som ser till att man både lär sig och har roligt på lektionerna. Det finns många elever som är uppkäftiga och inte visar respekt. Det är synd, också för deras eget bästa.

Men jag hoppas i alla fall att dom tog till sig något av dagens tillsägelser. För att slänga fula ord rakt i ansiktet på folk var dom inte sparsamma med! Och dessa namnunderskrifter...Dom finns inte, och kommer aldrig förekomma! Du ger skolan energi, fortsätt med det!

2011-03-28 @ 18:57:59
Postat av: Rebecca

Tycker du är en riktigt rolig lärare och skulle blir så himla tråkigt om du slutade! Man vet alltid att det blir kul när man kommer på dina lektioner. Och du, ge aldrig upp.



det kommer alltid finnas människor som kränker andra och är respektlösa... tyvärr. Det är synd. Att sitta här och skriva att du inte ska ta åt dig, är nästan lönlöst eftersom jag vet mycket väl att man tar åt sig i alla fall.



Men jag hoppas du försöker att inte lyssna på sånt där och försöker att inte ta åt dig i alla fall. Det finns många som verkligen trivs med dig som lärare och vill ditt bästa. Elever som lärare. Som tidigare skrev, du ger skolan energi fortsätt med det!

2011-03-28 @ 19:11:55
URL: http://rrebeccawikstrom.blogg.se/
Postat av: Fia V.

Simon, du är omtyckt. Det märker jag ju! Tvivla aldrig på det du gör. För jag vet att du kan din sak. Men det är tufft emellanåt. Jag har missnöjda föräldrar som jag ska göra allt för... inte lätt alla gånger. Men du får intala dig att du gör ett bra jobb för det gör du! Kram

2011-03-28 @ 20:37:12
Postat av: Oskar

Du är omtyckt både i skolan, teatern och privat det märks ju jättetydligt här, när jag är på teatern och när jag vi umgås privat. :) I högstadiet är det och var så när jag gick där också. Vi var en lugn klass men visst var vi hos damerna och sprang och visst gjorde vi swimmingpool av omklädningsrummen. Man tänker inte längre än till nästippen i den åldern.

2011-03-28 @ 21:59:31
Postat av: Maja & Kajsa

Du är en jättebra lärare, Simon!

Sluta inte. :)

2011-03-29 @ 15:42:34
Postat av: sara

Simon du är en underbar lärare och de vet du att jag tycker! :) Du är en av 3 lärare på hela skolan som jag trivs med så sluta ska du inte, då skulle jag bli ledsen :)

2011-04-02 @ 20:07:34
URL: http://bloodstock.blogg.se/
Postat av: Lovisa

så bra att du inte slutar! :D

2011-04-03 @ 12:36:01
URL: http://lovisasanders.blogg.se/
Postat av: Veronica

Simon jag hade precis världens hemskaste praktik. Hade skolövertagning så de ordinarie lärarna var inte där utan vi var helt själva och var lärare på riktigt. Vi fick en klass som de hade haft problem med sedan åk 1 och de går i femman nu. Du kan ju tänka dig hur roligt vi hade det åtta timmar om dagen fem dagar i veckan i fem veckor. Kändes riktigt pissigt. Jag har aldrig känt mig så dålig i hela mitt liv. Dessutom så sa en utav handlederna till mig sista dagen att hon inte tyckte att jag skulle bli lärare typ. Skithemskt! Det jag vill komma fram till är iaf att jag alltid har fått högsta betyg och jättebra kritik tidigare och att vissa människor kanske bara är hemska. Det är inte ditt fel! Jag kan inte tänka mig att du är en dålig lärare och då har jag haft dig som regissör i ett år kom ihåg det ;) Du kan göra det roligt och bra för dina elever men det blir aldrig roligare än vad de själva gör det. Vill de ha tråkigt och slänga bort sin tid på skit så gör de det vad man än gör och vem man än är. Tänk på den bra klassen och alla kommentarer du fått från dem här istället! Kram /Veronica

2011-04-05 @ 01:01:19
URL: http://csnshopping.blogg.se/
Postat av: Anonym

Simon lova mig att aldrig sluta jag vet att det är hur många som helst som skulle bli jätte besvikna om du slutade på skolan. Du är den bästa läraren man någonsin kan ha;)

2011-04-07 @ 20:11:08
Postat av: Tuan

Klart du inte ska sluta som lärare. Roligaste och bästa lärare jag har haft på länge ! :-D du borde vara kvar tills vi går ut nian åtminstone :-)

2011-04-19 @ 12:16:44
Postat av: Zaga

Simon! Sluta inte! Vem ska vi annars ha i bild :( ? Du är en riktigt bra lärare! Och du ska inte sluta pga att dom är respektlösa mot dig. Det är deras problem inte ditt.

2011-04-20 @ 14:39:22
URL: http://ciderpaketet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0